Alexandertechniek

Wat is AlexanderTechniek

nalaten wat in de weg zit
AlexanderTechniek is aandacht voor hoe je dingen doet én leren opmerken of je jezelf daarmee in de weg zit. Belemmerende gewoontes kun je dan achterwege gaan laten, en jezelf instructies geven voor efficiënt en effectief bewegen.
Velen gebruiken onnodig veel spierspanning, maar hebben dat niet in de gaten. Als je het eenmaal hebt opgemerkt, kun je het gaan loslaten en kiezen voor bewegen met alleen de (spier)spanning die echt nodig is.

hoofd-nek-rug
De sleutel tot licht en vrij bewegen is het loslaten van spanning in de nek, zo ontdekte Alexander.
In de nek zitten heel veel sensoren die de hersenen informeren over het lichaamsgebruik. Een aangespannen nek verstoort die informatie-overdracht echter. Een vrije nek geeft die informatie wel door en bevordert zo het lichaamsbewustzijn. Bovendien laat een vrije nek (en hals) het hoofd vrij op de wervelkolom balanceren, wat minder druk geeft op de wervelkolom.
De dynamische relatie tussen hoofd-nek-rug (romp) is de motor voor een goed gebruik van het héle lichaam. Net zoals toen je een kleuter was! Toen ging dat onbewust, met AlexanderTechniek leer je het opnieuw en nu bewust.

blessures voorkomen of verhelpen
Minder spierspanning laat spieren langer zijn. Dit geeft ruimte, en daarmee vrijheid, aan wervelkolom, borstkas en ademhaling, organen en gewrichten. Dat maakt bewegen lichter, voorkomt blessures en kan aanwezige pijnklachten verminderen of verhelpen (rugpijn, RSI, last van knieën, last bij lang in dezelfde houding werken, bijv. tandarts).

weldadig
In het lichamelijke proces van spanning loslaten, kun je ook mentale spanningspatronen leren herkennen. En gaan kiezen voor reacties zonder spanning.
Toegepast als ‘way of life’ werkt de AlexanderTechniek lichamelijk en geestelijk weldadig uit, en verbetert je algehele functioneren.

AlexanderTechniek in de praktijk

a) belemmerende gewoontes herkennen
In de lessen krijg je inzicht in gewoontes waarmee je jezelf in de weg staat. Vrijwel iedereen gebruikt teveel spierspanning, maar heeft het niet in de gaten. Dat leer je gewaarworden. Lastig daarbij is dat je niet op je gevoel kunt afgaan omdat gewoontes altijd goed aanvoelen, ook als ze nadelig voor je zijn. Omgekeerd voelen veranderingen eerst juist niet goed aan, zelfs als ze goed voor je zijn. Daarom is de hulp van een Alexanderleraar welkom, met lichte aanrakingen en mondelinge uitleg.

b) stoppen en c) instructies denken
Gewoontes doe je zonder erbij na te denken, dus om ze af te leren wil je niet op de automatische piloot handelen. Je leert even te stoppen voordat je reageert of handelt, om nadelige gewoontepatronen geen kans te geven. De korte stop geeft je net even de tijd om te kiezen voor ‘een goed gebruik van jezelf’, door jezelf instructies te geven. Die instructies betreffen ‘richtingen’ voor nek en hoofd en voor lengte en breedte, leidend tot optimaal bewegen, gebruikmakend van het skelet en met alleen de spierspanning die echt nodig is.
Let op, de instructies geef je alléén in gedachten, dat is voldoende voor je hersenen om de boodschap door te geven aan zenuwen en spieren. AlexanderTechniek is denken en bewegen, zonder ‘doen’ (want doen betekent onnodige spierspanning).

aandacht en tijd
Het gaat om een actief leerproces dat dagelijks je aandacht vraagt en wat tijd. Je laat het proces zelf gebeuren, door gedurende de dag geregeld even te stoppen en daarnaast dagelijks 15 minuten te liggen in de ‘actieve rusthouding’ om je lichaam meer gewaar te worden en spanning te kunnen laten gaan.
Als je het tot een manier van leven maakt, kom je steeds verder in het ‘jezelf goed gebruiken’. Het resultaat is een cadeau voor het leven en altijd bij je, wat je ook doet en waar je ook bent.