Home


Haal het beste uit jezelf met AlexanderTechniek!
Ervaar licht bewegen, zonder blessures,
thuis / op het werk / bij sport / muziekmaken ….

Licht en gemakkelijk bewegen, wie wil dat niet? Als kind hebben we het allemaal gedaan! Maar ongemerkt zijn velen van ons zichzelf in de weg gaan zitten met teveel spierspanning, al zijn ze zich dat niet bewust omdat ze er aan gewend zijn. Teveel spanning maakt stijf en kan leiden tot blessures.
Gelukkig kunnen we nadelige gewoontes ook weer afleren als we ze eenmaal in de gaten hebben.

Met AlexanderTechniek leer je belemmerende gewoontes herkennen, zodat je ze achterwege kunt gaan laten. Onnodige spierspanning is bij veel mensen zo’n gewoonte. Pas als je dat bij jezelf hebt opgemerkt, kun je je richten op spanning loslaten. De volgende stap is leren bewegen met alleen de spierspanning die echt nodig is, licht en efficiënt. Zo voorkom je blessures en kunnen aanwezige pijnklachten verminderen of verdwijnen.
Al doende kun je ook mentale spanningspatronen opmerken en gaan kiezen voor andere reacties.

Let op, AlexanderTechniek is een actief leerproces en vraagt dagelijks je aandacht en wat tijd. Alexanderleraren ‘behandelen’ niet, maar geven via mondelinge uitleg en lichte aanrakingen een helpende hand aan hun leerlingen, die zelf hun veranderproces laten gebeuren.
Na verloop van tijd is het resultaat een weldadige uitwerking op lichaam en geest, en een verbeterd algeheel functioneren.

Hoe is AlexanderTechniek ontstaan

F.M. Alexander (1869-1955) was acteur, maar werd hees op het toneel en verloor zijn stem. Doktoren vonden geen oorzaak, daarom concludeerde Alexander dat hij zélf iets deed wat zijn klachten veroorzaakte.
Hij observeerde zich uitgebreid in spiegels en ontdekte tenslotte dat hij bij spreken steeds zijn nek en hals aanspande en zijn hoofd wat in de nek trok. Dat gaf ook spanning op zijn stembanden, rugspieren, én armen en benen.
Alexanders vele pogingen om zijn hoofd niet in de nek te trekken, lukten lange tijd niet: als hij dacht dat hij het níet deed, bleek in de spiegels dat hij het wél deed. Met andere woorden, hij deed niet wat hij voelde en hij voelde niet wat hij deed! Hij kon dus niet op zijn gevoel afgaan. Juist dat maakt de hulp van een Alexanderleraar welkom.
UIteindelijk wist Alexander zich te corrigeren en leerde zichzelf hoe hij optimaal kon bewegen, zonder onnodige spanning. Hij noemde dat een ‘goed gebruik van het zelf’ en ‘zichzelf goed gebruiken’ (zoals je ook een auto goed gebruikt of slecht). Zijn stemproblemen verdwenen geheel, en zijn ademhaling verbeterde evenals zijn voordien zwakke gezondheid. Anders gezegd: het goede gebruik van zichzelf leidde tot goed functioneren (zoals eerder zijn slechte gebruik leidde tot slecht functioneren).